Василь Сухомлинський біографія повністю

Василь Сухомлинський біографія скорочено

Народився28 вересня 1918
с. Василівка, Олександрійський повіт, Херсонська губернія, Українська Держава
Помер2 вересня 1970 (51 рік)
с. Павлиш, Онуфріївський район, Кіровоградська область, Українська РСР, СРСР
ГромадянствоУНР, СРСР
Діяльністьпедагог, письменник, журналіст
Науковий ступінькандидат педагогічних наук (1955)
Вчене званнячлен-кореспондент Академії педагогічних наук РРФСР (1957), член-кореспондент Академії педагогічних наук СРСР (1968)

Василь Олександрович Сухомлинський (укр. Василь Олександрович Сухомлинський, 28 вересня 1918, с. Василівка Олександрійського повіту Херсонської губернії, Українська Держава – 2 вересня 1970, сел. Павлиш Онуфріївського району Кіровоградської області, Українська РСР) – радянський педагог-новатор, дитячий письменник.

Член-кореспондент Академії педагогічних наук СРСР (1968), кандидат педагогічних наук (1955), заслужений учитель школи Української РСР (1958), Герой Соціалістичної Праці (1968).

Василь Сухомлинський біографія для дітей – народився майбутній педагог-новатор в 1918 році в селі Василівка (нині Кіровоградська область) в бідній селянській родині. Тут пройшли його дитинство і юність. Батько Василя Олександровича – Олександр Омелянович Сухомлинський (1893-1930) – до Жовтневої революції працював за наймом, як тесляр і столяр в поміщицьких господарствах ( «економіях»), і відрядно – в селянських господарствах.

За радянських часів Олександр Омелянович став одним з передових людей села – був громадським діячем активістом, брав участь в керівництві споживчою кооперацією і колгоспом, виступав у газетах як сількор, завідував колгоспною хатою-лабораторією, керував трудовим навчанням (по деревообробному справі) в семирічній школі. Мати В. О. Сухомлинського, Оксана Овдіївна (1893-1931), була домогосподаркою, виконувала дрібну портняжную роботу, працювала в колгоспі. Разом з Олександром Омеляновичем вона виховала, крім Василя, ще трьох дітей – Івана, Сергія та Меланію. Всі вони стали сільськими вчителями.

Василь Сухомлинський біографія повністю

Влітку 1933 року Василь поїхав вчитися до Кременчука. Після закінчення робітфаку він вступив до педагогічного інституту; в 17 років став учителем в заочній школі недалеко від рідного села. Перевівся в Полтавський педагогічний інститут і успішно закінчив його в 1938 році, потім повернувся в рідні місця, де став викладати українську мову і літературу в Онуфріївської середній школі.

У 1941 році Сухомлинський добровольцем пішов на фронт.

У січні 1942 року він, молодший політрук, був важко поранений, захищаючи Москву, і лише дивом залишився живий. Осколок снаряда залишився в його грудях назавжди. Після лікування в госпіталі на Уралі просився на фронт, проте комісія не могла визнати його навіть обмежено придатним. Після визволення України від фашистів повернувся в рідні краї і дізнався, що його дружину і маленького сина закатували в гестапо.

У 1948 році він став директором Павлиській середньої школи, якій беззмінно керував до кінця свого життя. Дочка В. О. Сухомлинського – доктор педагогічних наук, професор Ольга Василівна Сухомлинська. Пішла по стопах батька, зараз працює в Національній академії педагогічних наук України [джерело не вказано 344 дня].

Василь Олександрович Сухомлинський – автор сорока монографій і брошур, більше 600 статей, 1200 оповідань і казок. Наукові монографії та статті Василь Олександрович писав російською мовою. Художню прозу – українською. Загальний тираж його книг склав близько чотирьох мільйонів екземплярів на різних мовах.

Педагогічна діяльність Василя Сухомлинського

Сухомлинський створив оригінальну педагогічну систему, що грунтується на принципах гуманізму, на визнання особистості дитини найвищою цінністю, на яку повинні бути орієнтовані процеси виховання і освіти, творча діяльність згуртованого колективу педагогів-однодумців і учнів. Сама сутність етики комуністичного виховання Сухомлинського полягала в тому, що вихователь вірить в реальність, здійсненність і досяжність комуністичного ідеалу, вимірює свою працю критерієм і міркою ідеального.

Сухомлинський будував процес навчання як радісну працю [4]; велика увага він приділяв формуванню світогляду учнів; важлива роль у навчанні відводилася слову вчителя, художнього стилю викладу, твору разом з дітьми казок, художніх творів, читання книг.

Сухомлинський розробив комплексну естетичну програму «виховання красою». У радянській педагогіці свого часу став розробляти гуманістичні традиції вітчизняної і світової педагогічної думки.

У цілісному вигляді погляди Сухомлинського представлені в «Етюдах про комуністичне виховання» (1967) та інших творах. Його ідеї втілені в практиці багатьох шкіл. Були створені Міжнародна асоціація В. О. Сухомлинського і Міжнародне об’єднання дослідників Сухомлинського, педагогічний музей Сухомлинського в Павлиській школі (1975).

Сухомлинський – автор близько 30 книг і понад 500 статей, присвячених вихованню та навчанню молоді. Книга його життя – «Серце віддаю дітям» (Державна премія УРСР 1974 року народження, посмертно). Його життя – виховання дітей, особистості. Він виховував у дітях особисте ставлення до навколишньої дійсності, розуміння своєї справи і відповідальності перед рідними, товаришами і суспільством і, що головне, перед власною совістю.

У своїй книзі «100 порад вчителю» Сухомлинський писав про те, що дитина є істотою, яка мислить, пізнає світ не тільки навколо себе, але ще і пізнає самого себе. При чому це знання приходить не тільки розумом, а й серцем. По-справжньому любить свій предмет лише той педагог, який на уроці викладає соту частку того, що знає.

Чим багатше знання педагога, тим яскравіше розкривається його особисте ставлення до знань, науки, книги, розумової праці, інтелектуального життя. Це інтелектуальне багатство і є закоханістю вчителя в свій предмет, в науку, школу, педагогіку. Учитель – це не тільки фахівець, який вміє передавати знання наступному поколінню, але також він грає велику роль в тому, щоб зробити з дитини людину, а саме людини майбутнього, від якого залежить майбутнє цілої країни.

Учитель повинен не тільки вміти аналізувати причини впливу на дитину, але і повинен дотримуватися того, щоб вивчення предмета стало цільним. Праця повинна стати головним у житті учня. Народна педагогіка знає, що дитині посильно і що непосильно.

Тому що в ній органічно поєднується життєва мудрість з материнською і батьківською любов’ю. Щоб дитині хотілося добре вчитися, і цим він прагнув приносити радість матері і батька, потрібно берегти, плекати, розвивати у нього почуття гордості трудівника. Це означає, що дитина повинна бачити, переживати свої успіхи в навчанні. Людські стосунки розкриваються найяскравіше у праці – коли один щось створює для іншого.

Завдання педагога – не тільки вміти правильно визначати причини і наслідки у вихованні, а й впливати на життя дитини, при цьому розділяти свої турботи з батьками. Педагогу потрібно працювати, щоб у матері і батька було єдине уявлення про те, кого вони разом зі школою виховують, а звідси і про єдність їх вимог, перш за все – до самих себе.

Домогтися того, щоб батько і мати як вихователі виступали в єдності – це означає навчити мудрості материнської та батьківської любові, гармонії доброти і суворості, ласки і вимогливості. Педагог стає світочем знань – і тому вихователем – лише тоді, коли у вихованця з’являється бажання знати незрівнянно більше, ніж він дізнався на уроці, і це бажання стає одним з головних стимулів, що спонукають вихованця до навчання, до оволодіння знаннями.

Вшанування пам’яті Василя Сухомлинського

  • На корпусі № 1 Полтавського педагогічного інституту (зараз університет) по вул. Остроградського, 2 – Сухомлинським встановлено меморіальну дошку.
  • У самому університеті знаходиться музей В. О. Сухомлинського.
  • На честь В. О. Сухомлинського названий Миколаївський національний університет.
  • На честь В. О. Сухомлинського названий Олександрійський педагогічний коледж в місті Олександрія. На подвір’ї коледжу встановлено пам’ятник Сухомлинським.
  • Іменна аудиторія в Інституті освіти НДУ ВШЕ
  • У 2018 році в Генічеському районі Херсонської області України був виготовлений бюст В.А. Сухомлинського для використання в якості перехідної нагороди для найкращого установи освіти району.
  • У вересні 2018 року Національний банк України випустив в обіг пам’ятну монету з Сухомлинським, в серії «Видатні особистості України».

Біографії

Розділи

Посилання

Рейтинг